W lutym 2024 roku zgłosił się do mnie pan Jakub Matysiak. Postanowił on zrezygnować z pracy dla większej kancelarii, na rzecz budowy własnej firmy.
Już na początku działalności zgodnie z jego kompetencjami skupił się na pomocy w sytuacjach powiązanych z prawem nieruchomości, rolnym, budowlanym oraz administracyjnym, co sprawiło że swoje usługi adresował do dość szerokiego segmentu rynku.
Podczas bezpłatnej konsultacji zrozumiałem, że jego najważniejszym celem biznesowym jest umiarkowany wzrost rozmiaru kancelarii z zachowanie rentowności i wysokiego standardu oferowanych rozwiązań.
Pomimo faktu, że działał jednoosobowo, byłem przekonany, że poprzez odpowiednio zbudowany marketing szybko wyróżni się na tle lokalnej konkurencji zwiększając skalę działalności.
Z panem Jakubem Matysiakiem startowaliśmy dosłownie od podstaw, w realiach kilkumiesięcznego biznesu, który zwykle spotyka się z wieloma często występującymi trudnościami, jeśli chodzi o działania marketingowo-sprzedażowe zarówno w segmencie B2B jak i B2C.
Już w pierwszym miesiącu od rozpoczęcia współpracy realizacji rozwiązaliśmy przedstawione niżej problemy i po 3 miesiącach zrealizowaliśmy przedstawione cele.
Analiza wyglądu konkurencyjnych kancelarii.
Ustalenie wyglądu marki rozpoczęło się od analizy stron konkurencyjnych kancelarii działających w Poznaniu, aby całościowy wygląd firmy wyróżniał się na ich tle. Kluczową cechą profesjonalnej identyfikacji wizualnej jest unikalność, która zdecydowanie ułatwia budowę rozpoznawalności marki.
Dopasowanie wyglądu firmy do segmentu.
Następny krokiem, ukierunkowanym na zbudowanie designu marki, było określenie preferencji, grupy klientów, do których ma docierać wygląd kancelarii.
W tym celu powstały 3 wizualizacje, prezentujące różne identyfikacje wizualne. Na podstawie opinii byłych klientów oraz zasad projektowania UX & UI powstał nowoczesny brand design system.
Umożliwia on na szybkie przekazanie wytycznych grafikowi, dzięki niemu firma zlecająca usługi powiązane z projektowaniem może być pewna, że uzyska spójny wygląd.
Profesjonalna sesja zdjęciowa.
Ostatnim elementem uzupełniającym cały branding są zdjęcia prezentujące osoby świadczące usługi, tak aby zbudować zaufanie względem nich. W tym celu właściciel został poinstruowany na temat tego, w jaki sposób, ma się zaprezentować oraz poproszony o udanie się do fotografa i wykonanie profesjonalnych zdjęć w eleganckim stroju, oraz w kilku pozach, aby wykorzystywane obrazy były różnorodne.
Stworzenie dodatkowych materiałów reklamowych i szablonów.
Na podstawie ustalonego brand design systemu, powstały spójne pod kontem wizualnym elementy służące do promocji marki, zarówno fizycznej formie, jak i te wykorzystywane w internecie, w ramach usługi zrealizowano, również szablony umożliwiające maksymalnie szybkie tworzenie nowych treści rozbudowując stronę internetową, oraz media społecznościowe. Dodatkowo została poprawiona oferta współpracy pod kątem estetyki oraz przekazywanych informacji.
Efektem wynikającym z realizacji tej części usługi, było zbudowanie profesjonalnego, spójnego i unikalnego stylu dla całej marki. Dzięki temu już na wczesnym etapie zaczęliśmy budować rozpoznawalność całej kancelarii.
Działania ukierunkowane na ten cel należy podjąć jak najwcześniej, ze względu na fakt, że klient, aby wybrać, jakąkolwiek kancelarie, potrzebuje przynajmniej kilku interakcji z daną marką.
Nieodpowiednia identyfikacja wizualna przekłada się na brak rozpoznawalności firmy oraz brak zaufania ze strony decydentów biznesowych, oraz osób fizycznych.
Sformułowanie i weryfikacja strategii marketingowej.
Pracę nad budową strony internetowej rozpoczęliśmy od zebrania najważniejszych informacji na temat oferowanych usług oraz rozmieszczeniu ich w ramach modelu Value Proposition Canvas.
Dzięki temu w ustrukturyzowany i spójny sposób określiliśmy, w jakich sytuacjach klient potrzebuje oferowanych rozwiązań, na podstawie tych wytycznych określono, dostarczane korzyści oraz wykonywane zadania z perspektywy odbiorcy.
Powstały schemat został przedstawiony kilkunastu klientom, podczas rozmowy, aby zdefiniować, co jest dla nich najważniejsze, jeżeli chodzi o wybór dostawcy usług prawnych.
Zbadanie, w jaki sposób kupują osoby potrzebujące usług prawnych.
Znając kryteria decyzyjne wszystkich grup klientów oraz sytuacje, w ramach których poszukują świadczonych usług, rozpoczęliśmy kolejną część badania, ukierunkowanego na pozyskanie danych na temat przebiegu procesu decyzyjnego.
Określiliśmy w ten sposób potrzeby informacyjne decydentów na każdym z etapów od zidentyfikowania trudności przez sformułowanie koncepcji rozwiązania do określenia usługodawcy.
Drugim efektem przeprowadzonej analizy było sformułowanie, gdzie osoby, które finalnie dokonały zakupu, szukały informacji, oraz jakie mieli wątpliwości przed wyborem wykonawcy.
Stworzenie lejka marketingowego i struktury treści.
Przeprowadzone rozmowy z byłymi klientami umożliwiły, zbudowanie metody pozyskiwania klientów opartej na danych. Najważniejszym elementem strony internetowej jest lejek marketingowy.
Odpowiednio zbudowany sprawia, że każda osoba szybko znajduje dopasowane rozwiązanie do jej sytuacji, aby w dalszym etapie uzyskać podstawowe informacje na temat usługi i przejść do wysłania zapytania o współpracę.
Po określeniu dopasowanych metod pozyskiwania ruchu na stronę i metod konwersji rozplanowaliśmy wszystkie sekcje w ramach całej domeny, pod kątem przekazywanych informacji.
Budowa wszystkich podstron.
Korzystając ze wszystkich danych na temat klientów, zbudowaliśmy wszystkie sekcje, które w atrakcyjny pod kontem wizualny sposób przekazywały wszystkie istotne informacje z perspektywy klienta.
Po weryfikacji weryfikacja koncepcji strony z Jakubem Matysiakiem wprowadzono zmiany w taki sposób, aby strona była jeszcze lepiej dopasowana do wykorzystywanego przez firmę procesu sprzedaży.
Budowę strony zakończono poprzez budowę osobnej wersji domeny dla osób przeglądających zarówno na telefonie, jak i na komputerze.
W wyniku podjętych działań powstała strona internetowa ukierunkowana na generowanie efektów biznesowych.
Poza profesjonalnym wyróżniającym się designem łączy w sobie końcowe etapy przemyślanego lejka marketingowe, który zamienia ruch w jakościowe zapytania na temat współpracy, niezależnie od metod pozyskania ruchu.
Optymalizacja całej witryny pod page speed oraz SEO
Nowo powstałą stronę w pierwszej kolejności usprawniliśmy pod prędkość ładowania, jest to kluczowy aspekt, jeżeli chodzi o pozycjonowanie domeny w wyszukiwarce Google.
Następnie poprzez narzędzie do analizy fraz kluczowych w przypadku każdej podstrony dobraliśmy hasła, które mają wysoką liczbę wyszukiwań, są adekwatne do etapu procesu decyzyjnego, oraz posiadają niską konkurencyjność, co umożliwia w stosunkowo krótkim czasie zbudować bezpłatne źródło klientów. Aby jeszcze bardziej przyśpieszyć efekty, zdecydowaliśmy się na linkowanie zewnętrzne.
Instalacja i konfiguracja Google Analytics.
Założono konto w narzędziu umożliwiającym dokładną analizę tendencji użytkowników, którzy odwiedzali domenę. Po przeprowadzonej instalacji oraz konfiguracji pod kątem pośrednich i bezpośrednich konwersji mierzona była każda aktywność wykonana poprzez użytkownika na stronie.
Dzięki dokładnemu wdrożeniu w panelu narzędzia można w dokładny sposób ocenić, na jakie efekty sprzedażowe przełożyły się określone działania marketingowe, umożliwia to dobranie optymalnych kosztowo metod.
Utworzenie i wypozycjonowanie profilu w Google Moja Firma.
Inną metodą ruchu, którą również należało utworzyć w ramach lejka marketingowego, jest tzw. Google wizytówka. Odpowiednio stworzona potrafi bezpłatnie docierać do zainteresowanych na lokalnym rynku.
Została ona uzupełniona o kluczowe informacje dla klientów oraz o profesjonalne zdjęcia i grafiki. Po wystawieniu jej pozytywnych ocen wśród byłych klientów kancelarii, szybko znalazła się na szczycie biznesów tej kategorii w Poznaniu i okolicach.
Założenie kont reklamowych i dodanie kodów identyfikujących użytkowników.
Utworzyliśmy konta reklamowe we wszystkich uwzględnionych z poziomu lejka marketingowego narzędziach, należą do nich Google, LinkedIn oraz ekosystem Meta (Facebook, Instagram i Messenger).
Następnie na każdą z podstron trafiły kody śledząca użytkowników, umożliwiające definiowanie konwersji, wykorzystywane są zarówno do optymalizacji kampanii, jak i w celu rozpoczęcia działań remarketingowych. Podczas spotkania z Jakubem Matysiakiem podzieliliśmy się najlepszymi praktykami z poziomu obsługi konta.
Zbudowaliśmy dwa organiczne źródła wartościowego ruchu na stronę internetową. Dodatkowo cała witryna jest gotowa na uruchomienie płatnych działań reklamowych w najczęściej wykorzystywanych kanałach, a zwrot z inwestycji jest mierzony poprzez analitykę oraz w przypadku każdego zapytania jest dostęp do pełnej atrybucji działań podjętych przez użytkownika.
Założenie kont reklamowych i dodanie kodów identyfikujących użytkowników:
W ramach spotkania, kończącego projekt zostały przekazane wszystkie dane dostępowe do poszczególnych narzędzi wykorzystanych podczas współpracy.
Dodatkowo przeprowadziliśmy krótkie szkolenie dotyczące możliwości rozwoju marketingu o przyszłe działania oraz prezentację najważniejszych narzędzi. Przekazałem również 12- miesięczną gwarancję bezpłatnej pomocy w razie problemów oraz kontakt do całego zespołu projektowego w razie wątpliwości lub trudności.
Ciężko jednoznacznie wyliczyć zwrot z inwestycji w marketingi, ze względu na fakt, że pozytywnie on wpływa na wszystkie obszary funkcjonowania firmy. Jest on uznawany za jedną z najlepszych metod wzrost biznesu pod kątem wzrostu skali, jaki rentowności.
W ramach uproszczenia jestem przekonany, że zwrot z inwestycji pojawił się po niecałym miesiącu od zakończenia od projektu, który trwał 2 miesiące, już w tych okolicznościach, zaczęły się pojawiać jakościowe zapytania od dochodowych klientów. Do najważniejszych efektów wynikających z budowy marketingu w realiach tego biznesu należą: